Vragen huurverlaging 2021

Hieronder leest u vragen en antwoorden over de eenmalige huurverlaging in 2021. Staat uw vraag er niet bij? Stuur ons dan een mail of bel een van onze medewerkers. Mail: info@woonborg.nl, telefoon (0592) 303600. 

  • Dat hangt af van de hoogte van uw kale huurprijs. De huur wordt verlaagd tot de huurgrens die geldt voor uw type huishouden. De huurgrens is: € 633,24 voor 1 of 2 persoons huishouden en € 678,65 voor 3 of meer persoons huishouden.

  • De kale huurprijs wordt verlaagd. Dat wordt ook wel de netto huurprijs genoemd. De volgende kosten horen niet bij de kale huur: gas, water en licht, servicekosten (zoals combinatiefonds en reparatieabonnement).

  • In april 2020 kreeg u een brief van Woonborg over de huurverhoging. Hierin staat wat uw kale huurprijs is. Heeft u deze brief niet meer? Kijk dan in uw account op Mijn Woonborg. Of stuur een mail naar onze medewerkers via info@woonborg.nl.

  • Ja, dat kan. Als u een huurverlaging krijgt, geef uw nieuwe huurprijs direct door aan de belastingdienst. Meer informatie over huurtoeslag vindt u hier

  • Is uw inkomen in 2020 of 2021 gedaald onder de maximale inkomensgrens? Dan kunt u zelf bij Woonborg een huurverlaging aanvragen. Een verzoek kunt u in 2021 indienen via info@woonborg.nl. Stuur documenten op die bewijzen dat uw inkomen onder de inkomensgrens is.

  • Wilt u een eenmalige huurverlaging aanvragen? Dan ontvangen we graag gegevens van alle bewoners op uw adres die ouder zijn dan 18 jaar. Documenten die u kunt opsturen zijn: voorlopige of definitieve aanslag van de belastingdienst, salarisstrook, verklaring van uw boekhouder of een uitkeringsspecificatie.

    Naast deze documenten willen we ook graag informatie over uw huishouden weten. Dat kunt u aan ons doorgeven in een briefje. Vermeld daarin het aantal personen van uw huishouden en hun leeftijd. Dit briefje moet de aanvrager ondertekenen. 

  • U kunt uw aanvraag en alle documenten het beste naar ons mailen. Dat kan naar info@woonborg.nl

  • Is uw inkomen na 2019 gedaald? Dan kunt u tussen 1 januari en 31 december 2021 de eenmalige huurverlaging bij Woonborg aanvragen.

  • Woonborg verwerkt uw aanvraag en als het wordt goedgekeurd, dan krijgt u een huurverlagingsvoorstel. Keurt u dat voorstel goed, dan gaat de eenmalige huurverlaging 2 maanden later in. De eenmalige huurverlaging kan niet met terugwerkende kracht ingaan.

  • Eenmalig betekent dat Woonborg uw huurprijs in 2021 verlaagt. Dat is vanaf dat moment uw nieuwe kale huurprijs. Wel kan het verhoogd of verlaagd worden door de jaarlijkse huuraanpassing in 2022. Dat berekenen we op basis van de nieuw kale huurprijs.

  • Nee. Als uw huur wordt verlaagd, krijgt u in 2021 géén huurverhoging. Vanaf 2022 kan uw huurprijs wel weer verhoogd worden.

  • Nee. Maar heeft u op dit moment problemen om de huur op tijd te betalen? Neem dan contact met ons op. Samen kijken we of we hier een oplossing voor kunnen vinden. Stuur een mail naar info@woonborg.nl of bel ons via (0592) 303600.

  • Bent u het niet eens met het huurvoorstel of onze reactie op uw aanvraag? Dien dan binnen 6 weken na ontvangst van onze brief een bezwaar in. Op de website van de Huurcommissie leest u hoe u dat kunt doen.