Van inschrijving naar woning

U wilt een woning van Woonborg huren? We leggen u stap voor stap uit hoe u de huurder van uw woning bij Woonborg wordt.

Inschrijven en reageren in Drenthe

  • Wilt u een woning huren in Drenthe? Schrijft u zich dan in op Thuiskompas. Lees de uitleg en bekijk het filmpje. Zorg ervoor dat de gegevens die u invult actueel zijn.

    Inschrijven bij Thuiskompas is gratis.

  • Elke dag komen de nieuwe beschikbare woningen op thuiskompas.nl te staan. Vind u het handig om hier een mail over te krijgen? Stel dan een tipbericht in.

    U heeft zeven dagen de tijd om te reageren op de woning.

    Hoe langer u staat ingeschreven, hoe meer kans u maakt op een woning.

Inschrijven en reageren in de gemeente Groningen

  • Woonborg verhuurt in de gemeente Groningen woningen in de dorpen Haren, Glimmen, Noordlaren en Onnen. Onze woningen in de gemeente Groningen staan op WoningNet. 

    Zoekt u een woning in de gemeente Groningen? Schrijf u dan in via de website van WoningNet. U betaalt inschrijfkosten verlengingskosten.  

  • Wij bieden onze woningen in de gemeente Groningen aan via WoningNet. Elke dag komen de nieuwe beschikbare woningen op WoningNet Groningen te staan. Op de website van WoningNet Groningen staan alle regels uitgelegd. 

Vervolgens in Drenthe én Groningen

  • Heeft u van iedereen die gereageerd heeft de langste wachttijd én voldoet u aan de gevraagde voorwaarden? Dan bieden we u de woning onder voorbehoud aan. Deze aanbieding ontvangt u per mail en geldt maximaal vier werkdagen. U laat weten of u de woning accepteert of niet. Horen we niets van u, dan gaan we er van uit dat u geen belangstelling meer heeft.

  • U belt met de huidige huurder en maakt een afspraak om de woning te bezichtigen. Is de woning al leeg? Dan krijgt u bericht van ons om een afspraak te maken voor het bezichtigen van de woning.

    U maakt voorlopige afspraken met de vertrekkende bewoner over het overnemen van zaken. Denk daarbij aan bijvoorbeeld de vloerbedekking en gordijnen. U vult samen met de bewoner een overnameformulier in. Het formulier wordt door de vertrekkende bewoner samen met de sleutel bij ons ingeleverd. De overgenomen zaken blijven achter in de woning.

  • U laat weten of u de woning accepteert of niet. Doet u niets, dan gaan we er van uit dat u geen belangstelling meer heeft.

    We maken een afspraak voor een kennismakingsgesprek. In veel gevallen is dat een telefonisch gesprek. In dat gesprek lichten we toe of u aan de voorwaarden voldoet.

    We bespreken uw persoonlijke situatie, de huurprijs, huurbetaling en huurtoeslag. Vragen die u hebt, stelt u aan ons. We geven meer informatie over de woning en de buurt. We wijzen u de woning definitief toe en natuurlijk hoort u wanneer u de sleutels ontvangt.

  • Wij maken een afspraak voor de ondertekening van het huurcontract. 

    Wij sturen u de huurovereenkomst met bijbehorende documenten, zoals de algemene huurvoorwaarden. Verder vragen we u de eerste huur over te maken of te pinnen bij de sleuteloverdracht. We maken een afspraak met u voor het ophalen van de sleutel van uw nieuwe woning.

    Gefeliciteerd! U heeft een nieuwe woning. Laat ons weten of alles naar wens is. Als er nog reparaties moeten worden uitgevoerd, maken we daarvoor een afspraak.