29 april 2021

Thuiskompas bestaat 1 jaar

Op 28 april 2020 ging Thuiskompas live. 1 website met de beschikbare sociale huurhuizen van alle Drentse woningcorporaties. Inmiddels staan ruim 83.000 woningzoekenden ingeschreven bij Thuiskompas. Daarvan zijn ruim 20.000 mensen echt actief op zoek naar een huis. Inmiddels zijn ruim 4.600 huizen verhuurd via www.thuiskompas.nl.

Starten in coronatijd

Thuiskompas is een samenwerking tussen de 8 Drentse woningcorporaties en hun 12 huurdersorganisaties. Woningzoekenden stonden ingeschreven bij de verschillende corporaties. Ze moesten hun inschrijving online overzetten naar Thuiskompas om zo de opgebouwde inschrijftijd mee te nemen. Een hele klus in coronatijd.

Thuiskompas stopte veel tijd in telefonische hulp en uitlegvideo’s om mensen zo te helpen. Ook is er een intensieve samenwerking met Biblionet Drenthe. Om mensen die niet zo handig zijn met internet, verder te helpen. Daarvoor kunnen ze dan ook naar de bibliotheek gaan.

Verhuizen binnen de gemeente

Thuiskompas is gestart om woningzoekenden meer overzicht en gemak te geven. Met de gratis inschrijving kan een woningzoekende reageren op de beschikbare huurhuizen van alle corporaties. “Hoewel een woningzoekende nu kan zoeken in heel Drenthe, zien we toch dat de meeste mensen verhuizen binnen de gemeente”, zegt Hans van Gellecom, secretaris van huurdersplatform SAM. “Vooraf waren we benieuwd of woningzoekenden in bepaalde dorpen of steden door Thuiskompas langer moesten wachten op een huis, maar dat lijkt niet zo te zijn. De eerste cijfers over 2020 laten dat niet zien. De grootste groep van de woningzoekenden die een huis kreeg via Thuiskompas, stond tussen de 0 en bijna 3,5 jaar ingeschreven.”

Wensen voor de toekomst

“We zoeken nog meer de samenwerking op, ook met onze sociale en gemeentelijke partners”, vertelt Bert Moormann, directeur-bestuurder van woningcorporatie Domesta en woordvoerder namens de corporaties. “Onze sociale partners hebben een belangrijke rol in het helpen van kwetsbare mensen naar het juiste loket. Voor bijvoorbeeld een zorghuis of bij het aanvragen van urgentie. De komende tijd richten we ons daar extra op. Om duidelijk te maken waarvoor je bij Thuiskompas, de corporatie of de gemeente moet zijn. Zodat mensen snel en goed de juiste hulp krijgen.”