Zicht en grip op groenonderhoud

Zicht en grip op groenonderhoud

Onkruid, overhangende takken van bomen, heggen die niet geknipt werden, gras dat te laat werd gemaaid: huurders ergerden zich eraan en belden naar Woonborg. ‘De opmerkingen waren vaak terecht.’ Dat zegt Hilda Manzeza en die weet waar ze het over heeft. Ze werkte jaren als medewerker bij de frontoffice van Woonborg, nu is ze beheerder contractonderhoud.

'Dat moet toch slimmer kunnen?'

‘Woonborg heeft rondom huurwoningen en appartementengebouwen veel groen’, vertelt Hilda Manzeza. ‘Ik zorg ervoor dat dat onderhouden wordt en dat laat ik doen door hoveniers. Toen ik begon als contractbeheerder kwam ik erachter dat de administratie van het groenonderhoud niet altijd goed verliep. De informatie bleek soms verouderd. Als er een boom gekapt werd, of een huis verkocht, moest dat handmatig veranderd worden. Soms waren afspraken onduidelijk. Dan onderhielden wij een stuk groen van de gemeente, of andersom. Ik miste het totaaloverzicht en liep soms achter de feiten aan. En ik dacht: dit moet toch slimmer kunnen?’

Groen vastgelegd in geautomatiseerd systeem

Hilda Manzeza besloot om eerst al het groen van Woonborg zelf te gaan bekijken.  ‘Woonborg heeft veel mooi groen. Tuinen bij complexen, woonboerderijen met grasvelden, prachtige oude bomen. Ik ben overal geweest. Ook achter huizen in brandgangen. Tijdens een van mijn tochten viel ik nog in een sloot.’ Haar onderzoek bevestigde haar beeld: het groenonderhoud was over het algemeen goed, maar ze moest ervoor zorgen dat informatie op orde kwam. Ze schakelde daarvoor het bedrijf Greenpoint in, die gespecialiseerd is in automatisering en databeheer. Greenpoint bracht alles in kaart, maakte overal foto’s van en vulde ontbrekende informatie aan. Elke heg, stoep, bosrand, sloot of boom: alles kwam in het geautomatiseerd systeem. Hilda: ‘De tuinen van huurders zijn niet in dat systeem vastgelegd, want daar zijn mensen zelf verantwoordelijk voor. Alleen al het groen dat van Woonborg is.’

In 2022 groenonderhoud online inzichtelijk voor huurders

Tijdens de inventarisatie van Greenpoint is ook de kwaliteit van het groen gemeten. Hilda Manzeza: ‘Dat is door een onafhankelijke inspecteur gedaan. We weten nu wat Woonborg moet onderhouden, hoe het er bij staat en wat er moet gebeuren. Die informatie gebruik ik nu om nieuwe contracten te maken met hoveniers. Die moeten voldoen aan onze kwaliteitseisen en hun werk en planning vastleggen in ons systeem. In 2022 komt informatie ook op onze website te staan. Dan kunnen huurders precies zien wanneer de hovenier langskomt.’